21 Şubat 2016 Pazar

Ahmet Ümit - Elveda Güzel Vatanım

Bu kitabı da İstanbul'dan almıştım. Bitirmem bir hafta kadar sürdü, malum sınav yüzünden pek fazla okuyamıyorum.

Çoğumuz İttihat ve Terakkicileri sevmeyiz, kuruluş amacı vatanın birliği ve bütünlüğü olmasına rağmen bu ülkeye çok zarar vermiş insanlar. Herkes sevmez bunlar hakkında konuşmayı. Ama ben açık açık söylerim. Mustafa Kemal Atatürk'te bunu görüp cemiyetten ayrılmıştı zaten.

Evet, bu kitap İttihatçilerle ilgili. Hiç sevmesem de farklı bir açıdan bakmak istedim, onların düşüncelerini anlamak istedim. Bu kitap çok faydalı o konuda. Fikirlerimi değiştirmedi tabii, ama 31 Mart Olayı'na, İzmir Suikasti'ne hiç bakmadığım açılardan baktığımı söyleyebilirim.

Enver Paşa'dan ise eskisinden daha fazla nefret ediyorum.  Keşke bu vatan senin gibileri hiç görmeseydi.

Kitap, eski bir İttihatçi olan Şehsuvar Sami'nin  mektuplarından oluşuyor. Tarihin en güzel şekilde aktarılış yöntemi bu sanırım.  Hiç sıkmadan,  öyküleyici bir şekilde.  Bu konuda çok başarılıydı.
Şehsuvar Sami, onca yıldan sonra geldiği yerde devlet mi kutsaldır, yoksa insan mı ? Diye sorguluyor.  Çünkü  cemiyete katıldıktan sonra sevdiği Yahudi kadın Ester'i vatan uğruna  bırakıp gitmek zorunda kalmıştı.
Kutsal olan vatandı o zamanlar. Kim bırakmadı ki sevdiğini arkasında? Binlerce aşk,  aile,  yiğit yok oldu vatan uğruna.
Değdi mi ? Evet değdi.

Şehsuvar Sami aynı zamanda cemiyeti de sorguluyor. Kuruluşundan dağılışına kadar cemiyette kalıyor  ama her kararından memnun değil cemiyetin. Enver Paşa'dan hoşlanmıyor, Talat Paşa'nın yanında.  Ama benim için birilerinin kuklası olmaktan öteye gidememiş bir karakter.

Atatürk'ün reisicumhur olmasını kabul edemeyenler de gözler önüne seriliyor,  kıskançlıkları net bir şekilde görülüyor,  bir de yabancı devletler adına çalışan hainler tabii.

Hep Ankara'dan bakıyorduk kurtuluş günlerine, nasıl bu işin içinden çıktığımızı, kahramanlıkları..  Ama bu kitapla birlikte o bataklığın içine nasıl düştüğümüzü görüyoruz, o anlaşmaları nasıl imzaladığımızı, içimizdeki hainlerin yaptıklarını,  bir şeyleri kurtarmak isterken daha da çıkmaza sokmayı... Bir de İstanbul'dan bakın işgal günlerine.

Herkes okusun diyemeyeceğim. Benim çok fazla ilgim olduğu için sıkılmadan okuyabildim belki de.
Belirli bir birikiminiz olduktan sonra daha güzel okunan bir kitap bu.


Biraz sert mi oldu sanki ? Olsun.




3 yorum :

  1. Kitabı yorumlayışını çok beğendim. İsmini duyup okumadığım bu kitabı hat safhada merak etmememi sağladın. Çok teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunu gözden kaçırmışım, çok üzgünüm. Çok mutlu ettin beni bu yorumla,ben teşekkür ederim! :) Okursan mutlaka ne düşündüğünü öğrenmek isterim.

      Sil
  2. Ahmet Ümit benim en sevdiğim yazarlardan biridir. bu kitabı dışında bütün kitaplarını okudum. Bu kitabını da şimdiye kadar çoktan okurdum ama bir süre kitap almama kararımdan dolayı erteledim. Elveda Güzel Vatanım'ı seven de çok sevmeyen de. Ben Ahmet Ümit yazdığı için tarihin o dönemine ilgi duyduğum için seveceğimi düşünüyorum.

    YanıtlaSil