19 Mart 2016 Cumartesi

Kadınlar - Eduardo Galeano

Farklı coğrafyalardan, ahir zamanlardan, yakın geçmişten, her yaştan, her sınıftan kadınlar…
Kimi büyük kimi küçük eylemlerle, kimi konuşarak kimi yalnızca susarak, yaparak ya da yapmayarak tarihin akışını değiştirmiş kadınlar… Engizisyona, senatoya, kiliseye, sömürgecilere, faşizme direnen kadınlar… Dans eden, seven, sevişen, ağlayan ve gülen kadınlar…
Eduardo Galeano yine dünyanın bütün köşelerini dolaşarak, kadınlar şahsında bir insanlık tarihine davet ediyor okuru. Yalnızca tekerrürden ibaret olmayan, çomak da sokulabilen bir insanlık tarihine…
Her satırıyla etkileyen, öfkelendiren ve umut veren bir derleme. Galeano ölümünden sonra da “dünyanın vicdanı” olmaya devam ediyor.


Deneme okumayı çok seviyorum. Bu kitap da yazılan birer sayfalık denemelerden oluşuyor. Her sayfada ayrı bir kadından bahsediliyor. Meydan okuyan kadınlardan. Yakılan, öldürülen, susturulan, büyük şeyler yapan ya da hiçbir şey yapamadan bu dünyadan göçüp giden kadınlardan... 
Kitabı okuduktan sonra hiçbir şey bilmiyormuşum dedim. Hiçbir şey yapmıyormuşum. Bir kadın olarak bana güç verdi bu kitap. Açıp açıp tekrar okuyabileceğim sayfaları var. 
Ayrıca okurken bir şey dikkatimi çekti. Yazar; Hz. Muhammed, Kur'an ve Müslümanlar ile ilgili çok şey biliyor. Dini kullananlar ile gerçek Müslümanları çok iyi ayırt edebiliyor. Ne yazık ki insanlar artık bunu göremiyorlar. Böylesine tarafsız, konuya oldukça hakim bir yazarı okumak çok sevindirdi beni. Diğer dinler hatta ülkeler için bile tarafsızlığını korumuş. 
Her sayfası öğreticiydi, mutlaka bir şeyler katıyordu. O yüzden defterime birçok kısmını not aldım. Daha önce isimlerini bile duymadığım kadınları, hiç unutmamak üzere aklıma kazıdım. 
Tarihte kadınlara nasıl içler acısı bir gözle bakıldığına tanık olmak fazlasıyla üzdü.
Böyle bir kitaptı işte 'Kadınlar' 

Her kadın, tüm kadınları temsil ediyor. Tüm kadınlar bizi delilikten kurtarıyor.
İçimi kıpır kıpır eden bir sayfayı paylaşmak istiyorum. Zira konu özgürlük olunca, damarlarımdaki kanın daha hızlı aktığını hissediyorum :)

''Dünyadaki kadınların eşit haklara ulaşması yolunda bisikletin yaptığını ne başka bir şey ne de başka bir kimse yaptı.'' diyordu Susan Anthony.
...
Gerçek şu ki, bisiklet yüzünden kadınlar kendi başlarına çıkıp dolaşıyor, evden uzaklaşıyor ve özgürlüğün tehlikeli zevkini tadıyorlardı. 
Ayrıca kadınların daha rahat bisiklete binmek için korseleri atmaya başladığını biliyor muydunuz? Bisikletin böylesine bir devrime neden olduğunu asla düşünmezdim. 
''Baş düşman hangisi? Askeri diktatörlük mü? Bolivya burjuvasi mi?Emperyalizm mi? Hayır, yoldaşlar. Size sadece şunu söylemek istiyorum: Bizim baş düşmanımız korkudur. Onu içimizde taşıyoruz.'' 
Ve bu konuşmadan sonra 5 kadın askeri diktatörlüğü devirdi.
Mariana'nın kısa bir yaşamı oldu. Yasak fikirleri, yasak erkekleri, siyah başörtüleri, çikolatayı ve romantik şarkıları seviyordu. 
Mariana'yı kendime çok benzettim :)
Emma Goldman'ın birkaç cümlesini de paylaşmak istiyorum. 
- Eğer oy kullanma bir şeyleri değiştirecek olsaydı, yaşa dışı olurdu.
-Her toplum hak ettiği suçlulara sahiptir.
- Bütün savaşlar kendilerinin yerine ölüme başkalarını gönderen savaşmaktan aşırı korkan ödlek hırsızlar arasında yapılır. 
Ne kadar, ne kadar haklı değil mi?
Rotterdamlı Erasmus:
''Bir kadın her zaman bir kadındır, yani bir deli''

Özgürlük rahatsız ediyor.

Ben bir kadının yanı başında uyuyorum. 
Ben bir uçurumun yanı başında uyuyorum.
Beni en çok şaşırtan bölüm ise, her zaman hayranlık duyduğum Martin Luther'in sözleriydi.
''Erkeklerin geniş omuzları ve dar kalçaları vardır. Zekayla donatılmışlardır. Kadınlarınsa, çocuk doğurup evde otursunlar diye, dar omuzları ve geniş kalçaları vardır.''
Bunları gerçekten söyledi mi bilmiyorum ama, ona karşı düşüncelerim değişti!

Evet biraz uzun oldu bu yazı. Eminim '' Çok fazla alıntı paylaşmışsın, kitabı okumanın ne anlamı kaldı? '' diyenler olacaktır ama bu yazdıklarım içeriğin çok çok küçük bir kısmı. Dediğim gibi her sayfa başka bir hikayeyi barındırıyor. 
Okumanızı dilerim :) 



2 yorum :

  1. Mükemmel bir kitap ve inanılmaz bir yazı! Ne kadar doğru sözler söylemişler hayran kaldım :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hahaha çok teşekkür ederim. Sana zorla okutacağım kitaplar arasında yerini aldı :))

      Sil