23 Eylül 2016 Cuma

Franz Kafka - Dönüşüm

''Gregor Samsa bir sabah bunaltıcı düşlerden uyandığında, kendini yatağında dev bir böceğe dönüşmüş olarak buldu.''


Edebiyatın en ünlü giriş cümlelerinden biriyle başlayan Franz Kafka'nın uzun öyküsü 'Dönüşüm' ile ilgili şimdiye kadar o kadar çok konuşuldu ki... Bilmem aynı şeyleri söyleyip durmanın gereği var mı ama bir Kafka aşığı olarak ben de yorumlamak istedim bu kitabı.

Ben bu öyküyü Arka Kapak dergisinin Temmuz sayısıyla birlikte almıştım. Araya bir sürü kitap girince uzadıkça uzadı, yeni bitirdim. Dergiyle beraber okumak çok iyi oldu. Bakış açım daha bir genişlemişti okumadan önce. Dönüşüm'ü, Ahmet Cemal'in çevirisiyle birlikte Can Yayınları'ndan almayı tercih ettim. Tavsiye ederim, çeviri gerçekten hoşuma gitti.

Kitabın sonunda Franz Kafka'nın mektupları da var. Dönüşüm'den bahsettiği mektuplar... Çok net bir şekilde anlaşılıyor bu öyküyü yazarken içinde olduğu ruh hali.

Giriş cümlesinden de anlaşıldığı gibi yazar daha ilk sayfadan sizi öykünün içine çekiyor. Franz Kafka'nın üslubu bu eserde en üst seviyeye ulaşıyor. Gerçekten o kadar akıcı, her bir cümle üzerinde o kadar çalışılmış ki. Zaten iyice tartmadan hiçbir cümle yazmayan bir yazar o.


Arka Kapak dergisinde Dönüşüm'ü ve Kafka'yı daha iyi anlamak için Theodor Adorno'nun bir sözü kullanılmış. Ünlü bir eleştirmen bunu Kafka'yı anlama noktasında kullanmış daha doğrusu.

''Bu dünyanın, insanı irkilten yanı korkunçluğu değil, olağan görünüşüdür.''

İşte bu uzun öykü, tek bir kelimeyle böyle özetlenebilir. Çünkü anlatılan Gregor Samsa'nın böceğe dönüşmesindeki gariplik değil, bundan sonra ailenin normal bir yaşantıya devam etmeye çalışması.

Çok tuhaf bir deneyim oldu Dönüşüm'ü okumak benim için. Ve Theodor Adorno'nun sözüyle tamamen anlam kazandı. Mutlaka ikinci defa okunacak kitaplar listeme ekledim.

Kafka'yı tanımaya, anlamlandırmaya çalışmayı bu günlerde hobi edindim kendime. Her kitabını okumaya çalışıyorum, oturup düşünüyorum. En yakından tanıdığım yazarlar arasına girdi, çok ayrı bir yeri var bende.

Daha fazla bir şey söyleyip okumayanların heyecanını söndürmek istemem. Kafka'yı tanımak isteyenler Dönüşüm ile başlayabilirler. Zaten daha sonra tekrardan okumak isteyeceksiniz.

Yazıyı yayınlayıp YGS çalışmalarıma geri dönüyorum. Dönüşüm'ü hatırlamak güzel bir mola oldu benim için. Sevgiler :)




5 yorum :

  1. Dönüşümü yıllar önce okumuştum ve çok beğenmiştim. Etraftakilerin böceğe dönüşmeyi hemen kabullenmeleri benim de dikkatimi çekmişti. Aslında gerçek hayatta da böyle değil mi? Herkes yeni duruma hemen uygun davranmaya başlıyor. Elinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de çok beğendim. Gerçek hayatta böyle, haklısınız. Yorumunuz için çok teşekkür ederim :)

      Sil
  2. Ne kadar oldu bilmiyorum ama tekrar okunmayı gerektirecek kadar uzun zaman oldu sanırım Dönüşümü okuyalı. Ben sahaflardan almıştım, eski bir basımdı, biraz kusurlu bulmuştum açıkçası. Tekrar okuyacağım zaman Can yayınları önerisine uyacağım. Kitapla ilgili değinilecek çok nokta var gerçekten, her kitabı öyle aslında Kafka'nın. Kitapla ilgili okuduğum en güzel ve duru yorumlardan birisiydi. Kalemine sağlık, iyi çalışmalar. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yayın evini özelikle belirtmemin sebebi bu zaten, bazı çeviriler baş ağrıtıyor :) Sade bir şekilde yorumlamaya çalıştım. Yorumun çok mutlu etti beni yine gülümsüyorum çok teşekkür ederim :)

      Sil
  3. Gerçekten güzel bir kitap. Seneler önce başlayıp aksaklıklardan ötürü sonunu getirememiştim. Tekrar başlayamayı düşünüyorum bugünlerde. Teşekkürler..

    YanıtlaSil